Wiadomości

BLIKowi oszuści znów atakują!

Data publikacji 07.10.2021

Żyjemy szybko, komunikujemy się szybko i szybko „klikamy” w telefon czy komputer. Pieniądze też możemy dziś stracić bardzo szybko. To tempo życia i brak refleksji nad kolejnym „kliknięciem” wykorzystują internetowi oszuści. Ostatnio w powiecie lipnowskim zbierają żniwo przestępcy działający metodą „na BLIKA”.

Policjanci apelują do wszystkich, by nie dali się zwieść oszustom, którzy przesyłają informacje zawierające jakiekolwiek linki do „kliknięcia”, czy też usiłują uzyskać dane autoryzacyjne kodu blik do płatności. Zdarza się tak podczas transakcji na popularnych portalach aukcyjnych.

Jeden ze sposobów działania polega na uzyskaniu przez oszusta dostępu do konta na portalu internetowym i rozsyłaniu do znajomych prośby o podanie kodu BLIK. Żeby uwiarygodnić wiadomość przestępcy zwracają się do nas imionami, które wpisane są w nazwę kontaktu. Najczęściej wysyłają kilkadziesiąt a nawet kilkaset wiadomości do osób z naszej listy znajomych. Zwiększają w ten sposób szansę, że na ich przekręt „złapie się” większa liczba osób.

Żeby nie wzbudzać podejrzeń i nie prowokować weryfikacji przelewu najczęściej są to drobne sumy uzasadniane pilną potrzeba czy doraźnymi powodami pożyczki. Dla takich sum rzadziej jesteśmy skłonni sprawdzić wiarygodność prośby i czasem bezrefleksyjnie przesyłamy żądany do wypłaty kod BLIK.

Niestety takich transakcji najczęściej nie można zablokować, bo realizowane są bezpośrednio w bankomacie i pieniądze od razu „upłynniają się”. Dlatego niezależnie od wielkości kwoty, o którą proszą nas „znajomi” zawsze warto tę prośbę potwierdzić u źródła, np. dzwoniąc do znajomych.

Do przejęcia profilu dojść może m.in. przez otwarcie wiadomości o promocji, lub reklamy produktu, ostatnio popularne są także linki do szokujących doniesień prasowych. Kliknięcie w takie przekierowanie powoduje uruchomienie oprogramowania pozwalającego na przejęcie profilu.

Nie działajmy pochopnie - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, zadzwońmy i sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Telefonicznie w rozmowie z zainteresowanym potwierdźmy prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK.

  • Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont.
  • Chrońmy dane do logowania na nasze konta bankowe, przez zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych.
  • Zadbajmy także o ochronę portali i komunikatorów społecznościowych. Można to zrobić np. za pomocą dwuskładnikowego uwierzytelniania. Wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto, bo zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms.

 

Powrót na górę strony