Klikając w link straciła kilka tysięcy złotych!
Wiele razy pisaliśmy już o metodach oszustw poprzez phishing czy spoofing. Popularne są także wyłudzenia pieniędzy za pomocą Blika czy linku. Do tego ostatniego doszło po raz kolejny na terenie powiatu lipnowskiego wczoraj (17.01.2022). Kobieta straciła kilkadziesiąt tysięcy złotych, gdy weszła w link przesłany jej przez „kupującego” na platformie sprzedażowej. Fałszywe strony internetowe, na które jesteśmy przekierowani, wyłudzają następnie dane dostępowe do kart bankowych i w ten sposób tracimy oszczędności z konta.
Mieszkanka powiatu lipnowskiego zgłosiła wczoraj oszustwo i utratę kilku tysięcy złotych z konta bankowego. Została oszukana, gdy chciała sprzedać sukienkę na platformie handlowej. Poprzez platformę skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem. Pod pretekstem wykonania przelewu za sukienkę, najpierw poprosiła sprzedającą o numer telefonu. Następnie przekonując, że zakup został opłacony w wiadomości sms przesłała link i przekonała kobietę, że aby otrzymać przelew musi „wejść” w przesłany w wiadomości link i zalogować się na stronę „swojego” banku. Kobieta popełniła błąd klikając w przesłany link prowadzący do strony przypominającej stronę aukcyjną. Nie podejrzewając, że przekierowana została już na fałszywą stronę wybrała z listy swój bank i wpisała dane potrzebne do logowania i kody autoryzacyjne. Tymczasem oszust, mając podgląd jej hasła na tej fałszywej stronie, zalogował się na jej rzeczywiste konto bankowe i wypłacił z jej konta ponad 7 tysięcy złotych.
W minionym 2022 roku na terenie powiatu lipnowskiego zaistniało ponad 100 oszustw związanych z wyłudzeniem danych poprzez różnego rodzaju sprzedażowe platformy internetowe czy oszustwa na Blika a także oszustwa przy sprzedaży i obrocie kryptowalutami.
Jeśli w wiadomości dostajemy link, który ma nas poprowadzić do dokonania wpłaty czy uzyskania potwierdzenia przelewu powinniśmy uruchomić czujność. W takich linkach nie wolno wpisywać swoich danych autoryzacyjnych. W razie wątpliwości lepiej zrezygnować z zakupu lub umówić się ze sprzedającym czy kupującym na inną formę płatności.
Zawsze trzeba też sprawdzać poprawność adresu stron internetowych, z których korzystamy a wiadomość „od znajomego” z prośbą o pomoc finansową lepiej zweryfikować poprzez osobisty kontakt z nim. Wykonanie natychmiastowego przelewu czy podanie kodu blik w wiadomości często okazuje się pułapką zastawioną przez oszustów.