Rozpoczyna się II etap kampanii społecznej - Użyj wyobraźni
Data publikacji 27.08.2009
„Użyj
wyobraźni” to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej
mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości
najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Inicjatorem
programu jest Biuro Ruchu Drogowego ...
„Użyj
wyobraźni” to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej
mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości
najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Inicjatorem
programu jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego
partnerami największe podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa
ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
i PZU. Kampania wspierana jest przez patronów medialnych: Onet.pl,
PAP, portal narogach.pl , blog.pl, a zorganizowana dzięki zaangażowaniu
pro publico bono agencji reklamowej BBDO Warszawa.
„Użyj
wyobraźni” to program o charakterze prewencyjnym, który zwraca uwagę
społeczną na nieodpowiedzialne zachowania na drodze oraz buduje
świadomość zagrożeń, jakie niosą za sobą: nadmierna prędkość i brawura
kierowców. Program stara się uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu
drogowego, że skutki ich nieodpowiedzialnych zachowań, mają szerokie
konsekwencje – nie dotyczą tylko samych sprawców kolizji i wypadków,
ale dotykają również innych użytkowników dróg, którzy często stają się
niewinnymi ofiarami tych zdarzeń.
Kampania rozpoczęła się w kwietniu b.r. komunikacją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów i została z dużym zainteresowaniem przyjęta przez środowisko, które niezwykle emocjonalnie zaangażowało się w społeczną dyskusję wokół problemu. Obecnie rozpoczyna się drugi etap kampanii, w którym inicjatorzy i partnerzy programu zwracają się do młodych kierowców i zachęcają ich eliminowania niebezpiecznych zachowań na drodze oraz do „używania wyobraźni” podczas kierowania pojazdami.
Statystycznie, każdego dnia ,,młodzi kierowcy” powodują wypadki w wyniku których giną 3 osoby. Najczęstszym powodem wypadków jest brawurowa jazda i brak doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, a motywem bywa chęć zaimponowania rówieśnikom.
Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych, to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami.
Z danych uzyskanych za 2008 r. wynika, że w tej kategorii wiekowej wskaźnik wypadków na 10 tys. populacji wynosi aż 22,03 podczas gdy odpowiednio dla kierowców w wieku 25 – 39 lat -14,61, w wieku 40 – 59 lat - 8,92 a w wieku 60 lat i powyżej wynosi 4,86.
W 2008 r. kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata spowodowali 9357 wypadków, w których zginęło 1 018 osób, a 13 588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej – w 2007 r. Najwięcej wypadków, których bezpośrednimi sprawcami są młodzi kierowcy, ma zwykle miejsce w lecie - w ubiegłym roku był to sierpień, a ich liczba gwałtownie wzrastała w weekendy.
Kampania „Użyj wyobraźni” skierowana jest do grupy młodszych odbiorców, dlatego w reklamie wykorzystano język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach mają zainteresować, zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami.
Sercem komunikacyjnym kampanii, podobnie jak w pierwszym jej etapie, jest strona www.uzyjwyobrazni.pl. Jest to podstawowe narzędzie interaktywne służące wymianie opinii i informacji pomiędzy organizatorami akcji, a jej odbiorcami. Na stronie dostępne są m.in. projekty plakatów i bannery. Niestandardowe, intrygujące, niekiedy kontrowersyjne rozwiązania kreatywne, mają za zadanie sprowokować dyskusje o problemie wśród młodych ludzi.
Zaplanowane działania w kampanii to plakaty , rozwieszane w miejscach uczęszczanych przez naszą grupę docelową: puby, dyskoteki, szkoły jazdy, billboardy w całej Polsce, akcje ambientowe (grafiki na parkingach), prasa, Internet, spot TV.
Równolegle, w czasie gdy będzie trwała kampania, policjanci ruchu drogowego zintensyfikują działania kontrolne wobec użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo. Będą oni propagować zgodne z prawem kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze wskazując jednocześnie na skutki brawurowej jazdy.
Wszystkie nasze działania podporządkowane są jednemu celowi - aby wypadków i ofiar było mniej.
Kampania rozpoczęła się w kwietniu b.r. komunikacją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów i została z dużym zainteresowaniem przyjęta przez środowisko, które niezwykle emocjonalnie zaangażowało się w społeczną dyskusję wokół problemu. Obecnie rozpoczyna się drugi etap kampanii, w którym inicjatorzy i partnerzy programu zwracają się do młodych kierowców i zachęcają ich eliminowania niebezpiecznych zachowań na drodze oraz do „używania wyobraźni” podczas kierowania pojazdami.
Statystycznie, każdego dnia ,,młodzi kierowcy” powodują wypadki w wyniku których giną 3 osoby. Najczęstszym powodem wypadków jest brawurowa jazda i brak doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, a motywem bywa chęć zaimponowania rówieśnikom.
Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych, to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami.
Z danych uzyskanych za 2008 r. wynika, że w tej kategorii wiekowej wskaźnik wypadków na 10 tys. populacji wynosi aż 22,03 podczas gdy odpowiednio dla kierowców w wieku 25 – 39 lat -14,61, w wieku 40 – 59 lat - 8,92 a w wieku 60 lat i powyżej wynosi 4,86.
W 2008 r. kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata spowodowali 9357 wypadków, w których zginęło 1 018 osób, a 13 588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej – w 2007 r. Najwięcej wypadków, których bezpośrednimi sprawcami są młodzi kierowcy, ma zwykle miejsce w lecie - w ubiegłym roku był to sierpień, a ich liczba gwałtownie wzrastała w weekendy.
Kampania „Użyj wyobraźni” skierowana jest do grupy młodszych odbiorców, dlatego w reklamie wykorzystano język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach mają zainteresować, zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami.
Sercem komunikacyjnym kampanii, podobnie jak w pierwszym jej etapie, jest strona www.uzyjwyobrazni.pl. Jest to podstawowe narzędzie interaktywne służące wymianie opinii i informacji pomiędzy organizatorami akcji, a jej odbiorcami. Na stronie dostępne są m.in. projekty plakatów i bannery. Niestandardowe, intrygujące, niekiedy kontrowersyjne rozwiązania kreatywne, mają za zadanie sprowokować dyskusje o problemie wśród młodych ludzi.
Zaplanowane działania w kampanii to plakaty , rozwieszane w miejscach uczęszczanych przez naszą grupę docelową: puby, dyskoteki, szkoły jazdy, billboardy w całej Polsce, akcje ambientowe (grafiki na parkingach), prasa, Internet, spot TV.
Równolegle, w czasie gdy będzie trwała kampania, policjanci ruchu drogowego zintensyfikują działania kontrolne wobec użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo. Będą oni propagować zgodne z prawem kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze wskazując jednocześnie na skutki brawurowej jazdy.
Wszystkie nasze działania podporządkowane są jednemu celowi - aby wypadków i ofiar było mniej.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją opracowaną w Biurze Ruchu Drogowego
Komendy Głównej Policji, dotyczącej niniejszej kampanii. |
Źródło: KGP w Warszawie