Uwaga! - telefony od oszustów cały czas dzwonią
Niestety oszustom nadal udaje się okraść swoich rozmówców i przekonać ich do przekazania gotówki, która często jest nie do odzyskania. Ich ofiary tracą oszczędności a nawet biorą kredyty, które potem latami muszą spłacać. Takie telefony dzwonią także w powiecie lipnowskim.
Legendy są różne i o większości z nich policjanci ostrzegają nieprzerwanie. Gdy jednak w grę wchodzą emocje, czasem nawet te najbardziej znane sposoby nie zawodzą.
Nie tak dawno małżeństwo z województwa kujawsko-pomorskiego uwierzyło w legendę wypadku drogowego, który miała spowodować ich córka. Uwierzyli i w to, że przekazując pieniądze „wykupią ją od odpowiedzialności”. Stracili ponad 100 000 złotych. Córka, która nie miała pojęcia o żadnym zdarzeniu drogowym była w domu obok…
W ten sam sposób, oszuści wykorzystując legendę „na wypadek komunikacyjny” wyłudzili od seniorki ponad 70 000 złotych. Ona także chciała pomóc córce…
Najczęściej dzwonią fałszywi członkowie rodziny, fałszywi policjanci, fałszywi pracownicy banków. Brzmią przekonująco i prawdopodobnie. Mogą nawet podszyć się pod wybrany numer telefonu, adres e-mail czy adres IP. Dlatego w każdym przypadku, gdy w grę wchodzi gotówka, przelew czy blik należy zweryfikować prawdziwość telefonu. Trzeba się rozłączyć i samemu skontaktować z członkiem rodziny, Policją, bankiem czy inną instytucją, która rzekomo dzwoni.
Wczoraj w powiecie lipnowskim także dzwoniły telefony od oszustów. Na szczęście 97-seniorka nie dała się oszukać. Powiadomiła córkę o telefonie z prośbą o pieniądze i nie kontynuowała rozmowy z dzwoniącą kobietą.
Niestety mniejszą czujnością wykazała się 39-letnia mieszkanka gminy Wielgie, która uwierzyła, że w celu ochrony swoich oszczędności musi podać „pracownikowi banku” ostatnie cyfry numeru konta i kody blik.
Jeszcze raz przypominamy:
- Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont.
- Nie działajmy pochopnie - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, zadzwońmy i sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Telefonicznie w rozmowie z zainteresowanym potwierdźmy prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK.
- Chrońmy dane do logowania na nasze konta bankowe, przez zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych. Zadbajmy także o ochronę portali i komunikatorów społecznościowych. Można to zrobić np. za pomocą dwuskładnikowego uwierzytelniania. Wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto, bo zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms.
Pamiętajmy przy tym, że prawdziwi policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani nie informują telefonicznie o szczegółach prowadzonych działań.