Kolejni mieszkańcy powiatu padli ofiarą internetowych oszustów!
Metod oszustw jest wiele. W dzisiejszej dobie przestępcy działają chętnie przez telefon lub Internet albo łącząc te media. Nie widać twarzy. Głoś można zmienić. Pod numery telefonów oszuści podszywają się wykorzystując spoofing albo kradną konta internetowe, żeby naciągnąć znajomych właściciela konta na przelewy blik. Ryzykowne mogą być także zakupy w sieci. Niestety te metody, mimo, że znane, są nadal skuteczne.
Do 28-latka z gminy Tłuchowo w piątek (21.02.2025) zadzwonił telefon. Rozmówca przedstawił się, jako pracownik banku i żeby się zidentyfikować przesłał na numer rozmówcy wiadomości sms. Podczas rozmowy oszust powiedział rozmówcy, że ktoś z Gdańska zalogował się na jego konto bankowe i do wypłaty zadysponował kwotę 500 złotych. Fałszywy pracownik banku w rozmowie zaproponował zablokowanie przelewu i w celu zwiększenia ochrony nadanie nowych danych do logowania. Niestety w następstwie tej rozmowy, w odpowiedzi na przychodzące wiadomości rozmówca podał fałszywemu bankierowi wszystkie swoje dane do logowania. W wyniku tego, zanim 28-latek zorientował się, że padł ofiarą oszustwa z jego konta zniknęła kwota blisko 10000 złotych. Dopiero potem mężczyzna udał się do placówki bankowej, gdzie zgłosił reklamację i dowiedział się, że oszuści, wykorzystując wyłudzone dane, próbowali także zaciągnąć na konto poszkodowanego kredyt w wysokości 16 tysięcy złotych.
Pieniądze straciła także 33-letnia mieszkanka Lipna, która na prośbę o podanie kodu BLIK – wysłaną przez komunikator internetowy zareagowała pozytywnie, nie upewniwszy się, co do prawdziwości prośby. Oszuści przejęli konto internetowej jej znajomej, z którego prośbę o przekazanie kodów BLIK wysyłali do znajomych właścicielki konta. Wysyłając dwa kody kobieta straciła ponad 780 złotych.
Na sumę 400 złotych oszukany został mieszkaniec gminy Kikół, który w Internecie po okazyjnej cenie zamówił klucz udarowy. Odebrana paczka zawierała towar niezgodny z opisem.
Znamy metody działania oszustów a mimo to są one jednak ciągle skuteczne. Pamiętajmy, żeby nigdy nie podawać danych do logowania i zawsze po rozłączeniu konwersacji w bezpośredniej rozmowie sprawdzić czy prośba o przekazanie pieniędzy jest prawdziwa.