Rowery i hulajnogi w lipnowskiej akcji NURD
Podczas wtorkowych (10.06.2025) działań nakierowanych na zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego policjanci zwracali szczególną uwagę na użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych. Nie wszystkie pojazdy tego typu można legalnie użytkować na polskich drogach o czym często nie wiedzą ich właściciele.
Policjanci z powiatu lipnowskiego obserwują wzrost liczby elektrycznych hulajnóg i rowerów na drogach powiatu. Okazuje się jednak, że część z tych pojazdów w świetle przepisów prawa nie może być legalnie użytkowana na polskich drogach. Hulajnoga elektryczna to pojazd, na którym można poruszać się jedynie w pozycji stojącej. Zamontowane na niej siodełko dyskwalifikuje taki pojazd pod względem warunków technicznych, tak samo jak możliwość osiągnięcia na niej prędkości wyższych niż dopuszczone przepisami.
Większy problem dotyczy także rowerów, z których część zgodnie ze specyfikacją wcale nie może być nazywana „rowerem”. Brak wiedzy na ten temat często zaskakuje właścicieli jednośladów, kiedy okazuje się że pojazd nie może być legalnie użytkowany.
Za poruszanie się takim pojazdem grozi mandat. Policjanci mogą także przesłać informacje do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, jeśli uznają, że dany pojazd powinien podlegać rejestracji i obowiązkowemu ubezpieczeniu, bo spełnia warunki określone dla pojazdu mechanicznego.
Pamiętajmy, że rower z definicji poruszany musi być siłą mięśni, jeśli więc jednoślad zamiast pedałów posiada manetkę umożliwiającą sterowanie silnikiem to rowerem z definicji nie jest. W przypadku roweru elektrycznego moc silnika nie może być większa niż 250 watów.
Przed zakupem jednośladów warto więc zapoznać się z ich danymi technicznymi i sprawdzić czy są one zgodne z przepisami. W przeciwnym przypadku takie pojazdy nie mogą także korzystać ze ścieżek czy pasów rowerowych a jazda nimi może przysporzyć użytkownikowi kłopotów.
Podczas wtorkowych działań policjanci odnotowali sporą liczbę wykroczeń na szkodę niechronionych uczestników ruchu drogowego. Kierujący pojazdami 10 razy nieustąpili pierwszeństwa pieszym. 29 razy przekraczali prędkość w okolicy przejść dla pieszych i 8 razy zachowali się nieodpowiednio wobec rowerzystów.